Menu

In 10 vragen naar het juiste energiecontract in 2023

Laatste update: 8 maart 2023
 
Fijn dat je wakker bent!
Energie is erg duur. In een 'slapend' contract betaal je tientallen of zelfs honderden euro's meer dan nodig. I
n dit artikel geven we in 10 vragen de antwoorden die je nodig hebt om het juiste contract te kiezen. Zo kom je er ook achter of je nu 'slaapt' en wanneer dit nadelig is. Alles hangt af van jouw persoonlijke situatie. Onze coaches geven je gratis advies wat te doen in jouw situatie --> 085 303 5389. Of klik hier om te zien of jouw gemeente een voordelig energiecontract aanbiedt. 
 

1. Samenvatting: wat is voor mij een goed contract?

Als je een contract met variabele tarieven hebt of met vaste tarieven dat binnen 3 maanden afloopt heb je 2 mogelijkheden.

  1. Niets doen (slapen)

    Dan betaal je na de einddatum van jouw contract de variabele tarieven bij je huidige energieleverancier. Variabele tarieven zijn vaak hoog om het risico van hun inkoop te compenseren.

    Je hebt ook een slapend contract als je een energiecontract hebt zonder einddatum. 'Slapen' is meestal nadelig maar hangt af van jouw situatie. Je betaal misschien lagere tarieven dan een nieuw contract. Maar deze tarieven kunnen snel verhoogd worden (zie punt 4). Variabele tarieven geven meer onzekerheid onzekerheid in je besteedbaar maandbudget. 

  2. Overstappen
    Overstappen is verstandig als je zekerheid wilt en geen honderden euro’s achter de hand hebt om nieuwe prijsverhogingen zelf te betalen. Er zijn 3 scenario’s:
    1. Je kiest voor een kort ( half jaar of 1-jarig contract.
      Vaste contracten met een looptijd van een half of 1 jaar zijn nu nauwelijks verkrijgbaar. Jouw gemeente biedt deze contracten mogelijk wel aan, bekijk het hier. Deze optie past bij jou als je financieel ruimte hebt om risico’s te lopen. Als ze al verkrijgbaar zijn zullen de tarieven hoger zijn dan een meerjarig contract. Je kunt dan wel volgend jaar een nieuw contract afsluiten. Je kiest daardoor voor flexibiliteit op de middellange termijn met de hoop dat de prijzen weer gaan zakken.

    2. Je kiest voor een meerjarig contract.

      Vaste contracten langer dan 1 jaar zijn momenteel niet verkrijgbaar in de markt. Leveranciers lopen een te hoog risico. De verwachting is dat meerjarige contracten in de loop van 2023 weer beschikbaar komen. 

      Deze optie past bij jou als je zekerheid prettig vindt en geen flinke som geld achter de hand hebt om financiële tegenvallers op te vangen.

      De tarieven van een meerjarig contract zijn vaak lager dan bij een1-jarig contract. Het grote voordeel: Je weet met een meerjarig contract ook waar je de komende jaren aan toe bent. Je kiest dus voor zekerheid en je hoeft voorlopig niet om te kijken naar je energiecontract. Tegelijk profiteer je van een 'Altijd dalen' tarief. Zie punt 6.

      TIP: de gemeente biedt je de kans om een energiecontract af te sluiten voor een gereduceerd tarief in vergelijking met de andere tarieven op de energiemarkt op dat moment. Ook word je overstapboete vergoed, betaal je geen borg en word je altijd geaccepteerd. Lees meer over een contract via jouw gemeente.

    3. Je kiest voor variabele tarieven bij een andere leverancier.

      Indien je dit overweegt vergelijk dan alle tarieven heel nauwkeurig want deze aanpak levert zelden een voordeel op.

2. Waarom zijn er nu zo weinig vaste contracten?

Energiemaatschappijen kopen energie in op de groothandelsmarkt. Omdat de prijs zo schommelt lopen ze een enorm risico. Veel energieleveranciers kiezen er daarom voor om geen of heel weinig contracten aan te bieden. Voor een vast contract moet de energiemaatschappij tarieven voor langere tijd vastleggen. Dit is voor hun een risico. Daarom zijn er nu weinig vaste contracten. 

3. Is een vast contract nadelig voor mij?

Met een vast energiecontract heb je zekerheid en weet je waar jij aan toe bent. Zo voorkom je ook nadelige verrassingen op je jaarnota achteraf. Zie ook hieronder een stukje van het ACM (Autoriteit Consument en Markt):
 
“De helft van de mensen in Nederland heeft een variabel energiecontract. Dit betekent dat hun energieleverancier het tarief voor gas en elektriciteit twee keer per jaar, of vaker als dat vanwege marktomstandigheden nodig is, kan aanpassen.
Deze consumenten merken een verhoging van de energieprijzen dus snel in hun portemonnee. De andere helft van de consumenten heeft een contract waarbij tarieven voor 1 jaar of langer vastgelegd zijn. Zij moeten waarschijnlijk een hoger tarief gaan betalen als hun vaste contract afloopt.” Dit blijkt uit de Energiemonitor 2022 van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).”
 

4. Maar mijn energieleverancier adviseert niets te doen en mijn variabele contract aan te houden. Waarom?

Een energieleverancier vindt het lastig om nu in te kopen voor een vast contract. Met een energiecontract met een variabel tarief kan een energiemaatschappij veel beter de risico’s en de kosten afdekken. Energiemaatschappijen zeggen vaak dat je nu geen goedkoper tarief kan krijgen. Dat klopt maar is niet het hele verhaal. 
 
Steeds meer energiemaatschappijen veranderen de variabele tarieven tegenwoordig maandelijks. Dit betekent dat je elke maand verrast kan worden door verandering het energietarief waarbij er geen zekerheid is. Daarom adviseert een energieleverancier het variabele contract. Wij adviseren een vast contract boven een variabel contract, omdat dit meer zekerheid biedt.
 
Tegelijk kan de energieleverancier in de zomer de variabele tarieven laag houden, soms lager dan de markt nu biedt. Jouw verbruik is nu laag door vakantie en warm weer. Richting de winter is de kans groot dat je variabele tarief flink stijgt. Het lager tarief van de zomer is dan snel verdwenen.  
 

5. Wat zijn de voordelen van een vast contract?

  • Geen onverwachte (hoge) kosten omdat de tarieven vast staan.
  • Je weet waar je aan toe bent = zekerheid.
  • Zo hoef je geen geld apart te zetten om verhogingen van variabel tarieven op te vangen.
  • Je kosten dalen +-30% per jaar (lees hieronder verder).

6. Wat is een ‘Altijd dalen’ product?

Een energiecontract via jouw gemeente (en Gezondverzekerd.nl) is een vast contract. Dit contract is voor meerdere jaren, meestal 3-jarig. De tarieven dalen elk jaar met een korting die je krijgt als vaste klant. De daling is gemiddeld per jaar 31%!
 
 
 

Energiedirect

Jaar 1

Jaar 2

Jaar 3

Elektra - normaal

€ 0,51

€ 0,39 (-24%)

€ 0,34 (-33%)

Gastarief

€ 2,04

€ 1,44 (-29%)

€ 1,26 (-38%)

 
Afbeelding: dalende tarieven 2023 voor elektra en gas.
 

7. Wat als de prijzen snel dalen en ik net een vast contract heb?

Weet dat met een contract via jouw gemeente de prijzen dalen door het 'Altijd dalen' product.

Als je een nieuw vast contract afsluit via Gezondverzekerd.nl en jouw gemeente van 3 jaar en de prijzen gaan dalen dan kan je beslissen om een nieuw contract aan te gaan. Doe je dit binnen de mogelijkheden van Gezondverzekerd.nl dan zal de boetevergoeding (binnen 1 week) vergoed worden door de nieuwe energiemaatschappij.

...en is het niet voordeliger elk jaar over te stappen voor de welkomstkorting?

Een welkomstkorting klinkt leuk. Maar vaak betaal je dit zelf omdat de korting verwerkt is in de tarieven. Daarnaast worden in de huidige energiemarkt geen welkomstkorting meer weggegeven. Kijk dus altijd naar het bedrag dat je totaal per jaar kwijt bent.
 

8. Wat gebeurt er als je je energiecontract niet verlengt?

Als een energiecontract afloopt, dan wordt je contract automatisch omgezet naar een variabel contract voor onbepaalde tijd dat maandelijks opzegbaar is.
 
Je gaat dan meestal wel een duurder en variabel tarief betalen. Dit wordt ook wel een slapend energiecontract genoemd. De energieleveranciers vinden dit prima, want aan dit soort contracten verdienen zij het meest.
 

9. Verlengen of overstappen?

Tegenwoordig benaderen energieleveranciers je steeds vroeger met een verlengingsaanbod. Soms zelfs meer dan drie maanden voordat jouw contract eindigt. Twijfel je nog of je beter kunt verlengen of overstappen, dan helpen we je graag om dat uit te zoeken. Onze energiespecialisten bekijken je het aanbod uitvoerig en gaan op zoek naar een passend alternatief. Wil je weten wat in jouw situatie verstandig is? Bel ons dan vrijblijvend via 085 303 5389
 

10. Moet ik mijn energiecontract zelf opzeggen bij een overstap?

Nee dat hoeft niet, dit wordt allemaal automatisch geregeld door de nieuwe energieleverancier.
 
 

Ook interessant voor jou